SZÁMOMRA A BUDAPESTIEK ÉRDEKE AZ ELSŐ
A FŐVÁROS MOST JÓ IRÁNYBAN HALAD
BUDAPEST NEM FORDULHAT VISSZA

Együttműködési megállapodást kötött a Főváros az autóklubbal
Együttműködési megállapodást kötött a Fővárosi Önkormányzat a Magyar Autóklubbal, a dokumentumot szerdán írta alá a Városházán Tarlós István főpolgármester és Hatala József, az autóklub elnöke. A főpolgármester a Magyar Kerékpárosklub elnökével, Kürti Gáborral pedig szándéknyilatkozatot írt alá együttműködési megállapodás megkötésére.
A fővárosi közlekedésnek javítania kell Budapest és térségének versenyképességét, hozzá kell járulnia a fenntartható, élhetőbb, vonzó városi környezet kialakításához. A főváros közlekedését kompakt rendszerként kezeljük, minden érintett résztvevő szempontjait szükségesnek tartjuk figyelembe venni – mondta az aláírást megelőzően Tarlós István főpolgármester. Emlékeztetett rá, hogy a Fővárosi Közgyűlés májusban egyhangúlag fogadta el az autóklubbal kötendő megállapodást. A dokumentummal azt a közös célt és társadalmi érdeket akarják kifejezésre juttatni, hogy a Főváros a közlekedésszervezési és -szabályozási feladatait a közlekedésben résztvevő érdekképviseletekkel együttműködve lássa el – tette hozzá.

A főváros közlekedését kompakt rendszerként kezeljük, minden érintett résztvevő szempontjait szükségesnek tartjuk figyelembe venni – hangsúlyozta Tarlós István.

Tarlós István kitért rá, hogy a főváros utcáin és járdáin a technika fejlődésével újabb és újabb közlekedési eszközök jelennek meg, mint a segway, az elektromos roller vagy a beerbike. Egyértelmű szabályozás híján ezek az eszközök egyre nagyobb problémát jelentenek, egyre több érdekösszeütközéshez vezetnek – tette hozzá. A beerbike-okkal, a sörbiciklikkel kapcsolatban megemlítette, hogy azokat egyre több kerület tiltja ki saját területéről, így azok a forgalmas útszakaszokon vagy a Városligetben közlekednek, akadályozva a többi közlekedőt. A segway-ek pedig ugyan nem sorolhatók a kerékpár kategóriájába, teljesítményük alapján viszont segédmotoros kerékpárnak minősülnek, így sem járdán, sem a kerékpársávon nem közlekedhetnének. E járművek vezetői baleset- és életveszélyes helyzetbe is sodorhatják magukat, így a szabályozás őket is védené – emelte ki.

A Főváros számára az autós társadalom érdekeinek érvényre jutása egyenlő fontosságú, mint a közösségi közlekedésben, a kerékpáros vagy a gyalogos közlekedésben résztvevők érdeke és azok képviselete. A Fővárosi Önkormányzat arra törekszik, hogy az autós társadalom – a fővárosi közlekedésben betöltött szerepe arányában, a Magyar Autóklubon keresztül – szervezett keretek között kapjon lehetőséget a főváros közlekedésével összefüggő jogalkotási folyamatok véleményezésére – tette hozzá.

Tarlós István elmondta: a Főváros a Magyar Kerékpárosklubbal is együttműködési megállapodást kíván kötni, ma az erről szóló szándéknyilatkozatot írják alá. A megállapodás kiemelt célja, hogy 2030-ra a kerékpárral közlekedők részaránya jelentősen növekedjen, a mai 3-5%-ról 10%-ra, így a főváros egyre élhetőbbé, közterületei és közúthálózata pedig kerékpárosbaráttá válhat. Tarlós István hangsúlyozta: kiemelten fontosnak tartják, hogy a kerékpáros közlekedés terjedésével a közlekedési kultúra fejlődése, a szabályok ismerete, betartása is együtt járjon. „A kerékpáros kultúrának is fejlődnie kell, ez a kerékpárosok érdekeit is szolgálja. Akkor tudjuk a bicikliseket óvni, ha önmagukat is szerethetővé teszik a társadalom többi szegmense számára” – fogalmazott.

Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke elmondta: akár autóval, akár kerékpárral közlekedik valaki, ugyanarra az elkötelezettségre, fegyelmezettségre, a többi közlekedő fél tiszteletben tartására van szükség. A közlekedés veszélyes „társasjáték”, veszélyes üzem, ezért feltétlenül szükséges minimumszabályokban és viselkedési normákban megegyezni – emelte ki.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt hangsúlyozta, hogy egyre jobb a kerékpáros érdekképviseleti szervek kapcsolata a Fővárossal. Mint mondta, az utóbbi időben több előremutató lépés történt, ezek közé sorolta a Bartók Béla úti kerékpársáv kialakítását, amelyen naponta több ezer biciklis halad át. Felidézte, hogy felmérések szerint a lakosság fele nyitott a kerékpáros közlekedésre, 20-25%-uk pedig legalább egyszer közlekedett biciklivel az elmúlt két hétben a városban, ezért fontos, hogy kerékpárosbarát legyen az úthálózat, amiben „nagyon komoly előrelépések vannak, jó kompromisszumokat lehet kötni a Fővárossal”.
.