SZÁMOMRA A BUDAPESTIEK ÉRDEKE AZ ELSŐ
A FŐVÁROS MOST JÓ IRÁNYBAN HALAD
BUDAPEST NEM FORDULHAT VISSZA

Elindultak az első új CAF villamosok Budapesten
Tarlós István, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen átadta csütörtökön az első vadonatúj CAF villamost, amelyikből összesen 47 közlekedik majd a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére a BKV Zrt. üzemeltetésében. A Spanyolországban gyártott flotta első, most bemutatott a 3-as villamos felújított vonalán teszi majd kényelmesebbé a az utazást. A 46,5 milliárd forintos beruházás az Európai Unió, a kormány és Budapest Főváros Önkormányzata finanszírozásában valósulhatott meg.
A főváros vérkeringésének számító közösségi közlekedés az elmúlt években ismét új erőre kapott – hangsúlyozta az átadáson Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: a 4-es metró indulása, a jármű- és hálózatfejlesztések, a FUTÁR, az elektronikus jegykiadó automaták bevezetése és még számos fejlesztés mind-mind részei annak a munkának, amit a városvezetés és a Fővárosi Közgyűlés az élhető főváros kialakításáért végzett és folytat a jövőben is. A főpolgármester arra is fel hívta a figyelmet, hogy a ciklus során kiépül a Baross tér-Újpalotai és a Külső Bécsi úti villamos vonal is, egészen az esztergomi vasútvonalig.

Tarlós István az új CAF villamosokról szólva elmondta: a villamosflotta 35 rövidebb és 12 hosszabb járműből áll majd. A rövidebb, 34,2 méteres jármű 200 fő szállítására alkalmas és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb 345 főt tud egyszerre befogadni és 81 ülőhely található rajta. A hosszabb változat a Combinót is lekörözve egyenesen világrekordernek számít, hiszen 55,9 méteres hosszával ez a leghosszabb és legnagyobb kapacitású villamos a világon. Tarlós István közölte, az új villamosok belső kialakításukkal "maximálisan megfelelnek a modern kor valamennyi igényének": alacsonypadlósak és légkondicionáltak. Az új villamosok forgalomba állításával fokozatosan kivonják a forgalomból a legöregebb, elavult járműveket - tette hozzá. Elmondta, a mostani ciklusban kiépül majd a Baross tér és Újpalota közötti, továbbá a Külső Bécsi úti villamosvonal.

A Széll Kálmán tér felújítása kapcsán Tarlós István szólt arról, hogy a rekonstrukció 2016 első felében biztosan befejeződik. A tér új arculatot kap, megújul a vágányszerkezet, közelebb kerülnek egymáshoz a megállók és akadálymentessé válik a terület. Az egységes kortárs építészeti megoldásokkal pedig egy élhetőbb közösség tér jön létre.

Idén és 2016-ban összesen 47 CAF Urbos3 típusú villamos érkezik majd Budapestre. A rövidebb villamosok a 3-as vonalra, a budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között a jövőben közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények pedig az 1-es villamos vonalán szállítják majd az utasokat.

A világ leghosszabb villamosai érkeztek Budapestre
A 35 rövidebb (34 méteres) jármű 200 fő szállítására alkalmas és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a 12 hosszabb (56 méteres) villamos 345 főt tud egyszerre befogadni, és 81 ülőhelyet biztosít. A 9 részből álló jármű ráadásul egy igazi rekorder, hiszen 56 méterével jelenleg a világ leghosszabb villamosának számít.

A 47 CAF mindegyike alacsonypadlós kialakítású és egyterű, ezért a mozgásukban korlátozottak, az idősek és a babakocsival közlekedők is akadálymentesen és kényelmesen használhatják. Az utasterekben nincsenek dobogón elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról és az utastájékoztatásról fedélzeti kamera és FUTÁR kijelző gondoskodik. Az új járművek fokozottan környezetkímélők, ugyanis energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően az elektromos áramot is takarékosan használják fel.

A Budapesten forgalomba álló CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (pld. Debrecen, Freiburg, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel.

A közbeszerzési eljárás folyamata
A Budapesti Közlekedési Központ Budapest Főváros Önkormányzata megbízásából, uniós források felhasználásával 2013 februárjában indított közbeszerzési eljárást új alacsonypadlós villamosok beszerzésére. A tender nyerteseként a BKK a spanyol CAF-ot hirdette ki, a szerződés megkötésére 2014. március 5-én került sor.

Az eredeti szállítási szerződés szerint mintegy 27 milliárd forint értékben 37 CAF Urbos3 típusú villamost rendelt a BKK. A később aláírt szerződésmódosítás alapján 6 milliárd forint többlettámogatással 2016-ban további 10 új villamos érkezik majd Budapestre a Kormány és Budapest Főváros Önkormányzata támogatásának köszönhetően. Emellett a szerződés lehetőséget teremtett további 77 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állásával tehát összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig a fővárosban. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány jelentős fiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala

Budapesti Közlekedési Központ
.